cryptonews
cryptonews
.

ظهور و سقوط سریع برنامه‌های «کسب درآمد با کلیک» در تلگرام؛ چالش‌های رشد پایدار کریپتو

key-pointمفاهیم کلیدی
  • ظهور سریع برنامه‌های «Tap-to-Earn» در تلگرام مانند Notcoin و Hamster Kombat
  • جذب میلیون‌ها کاربر جدید به کریپتو با مدل‌های پاداش‌دهی ناپایدار
  • کاهش مشارکت کاربران به دلیل سادگی بیش از حد و پاداش‌های ناکافی

از رونق تا رکود: آنچه مدل Tap-to-Earn درباره هیاهوی کریپتو به ما آموخت

به عنوان فردی که به طور عمیق در فضای کریپتو درگیر هستم، ظهور و سقوط اخیر مینی‌اپلیکیشن‌های Tap-to-Earn در تلگرام را یک مطالعه موردی جذاب در پذیرش کاربران و چالش‌های رشد پایدار در صنعت خود می‌دانم. این پدیده، بینش‌های ارزشمندی درباره چشم‌انداز در حال تحول پذیرش کریپتو و تعامل کاربران ارائه می‌دهد.

جذابیت اولیه Tap-to-Earn

مدل Tap-to-Earn که توسط پروژه‌هایی مانند Notcoin و Hamster Kombat پیشگام شد، در ابتدا به عنوان یک پیشرفت در پذیرش انبوه کریپتو به نظر می‌رسید. این برنامه‌ها توانستند میلیون‌ها کاربر را جذب کنند که بسیاری از آنها قبلاً با ارزهای دیجیتال آشنا نبودند. سادگی ضربه زدن به صفحه برای کسب پاداش، به ویژه برای تازه‌واردانی که ممکن بود مفاهیم سنتی کریپتو را ترسناک بیابند، به طور غیرقابل انکاری جذاب بود.

چالش‌های پاداش‌های معنادار

رشد انفجاری پروژه‌های Tap-to-Earn در تلگرام، امکان‌پذیری ایردراپ‌های معنادار را به چالش کشید. ایردراپ اولیه ۱۰۰ دلاری Notcoin علاقه زیادی را برانگیخت و پتانسیل کسب کریپتو از طریق تعاملات ساده را نشان داد. سپس DOGS با توزیع توکن‌ها بر اساس سن حساب تلگرام، بدون نیاز به ضربه زدن مداوم، نوآوری کرد. این رویکرد هیجان بیشتری ایجاد کرد و کاربران انتظار بازدهی قابل توجهی داشتند.

عرضه توکن DOGS با تخصیص بیش از ۴۰۰ میلیارد توکن برای ایردراپ به ۴۲.۲ میلیون کاربر واجد شرایط از ۵۳ میلیون شرکت‌کننده، این روند را نشان می‌دهد. این مقیاس عظیم نشان می‌دهد که حجم بالای کاربران، پاداش‌های فردی قابل توجه را به یک چالش تبدیل کرده بود. ادعای Hamster مبنی بر جذب بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر نیز مقیاس بی‌سابقه مشارکت در این پروژه‌ها را نشان می‌دهد.

درس‌های آموخته شده از سقوط سریع

با این حال، سقوط سریع این بازی‌ها یک درس کلیدی را برجسته می‌کند: پذیرش پایدار به چیزی بیش از هیجان اولیه نیاز دارد. در حالی که بازی‌های Tap-to-Earn اعداد کاربری چشمگیری داشتند، با بیش از ۱۴۷ میلیون شرکت‌کننده و میانگین تعامل روزانه ۲۵ دقیقه، در نهایت نتوانستند ارزش پایدار ارائه دهند.

یکی از مسائل کلیدی، ناپایداری مدل پاداش بود. همان‌طور که گلب کوستارف، مدیرعامل Blum، اشاره کرد، حجم بالای کاربران، ایردراپ‌های معنادار را از نظر ریاضی غیرممکن کرده بود. این وضعیت باعث شد که انتظارات بسیار بیشتر از واقعیت باشد و منجر به ناامیدی اجتناب‌ناپذیر شود.

علاوه بر این، سادگی این بازی‌ها، در حالی که در ابتدا جذاب بود، به یک شمشیر دو لبه تبدیل شد. بسیاری از کاربران به سرعت متوجه شدند که گیم‌پلی عمق ندارد و پاداش‌های وعده داده شده اغلب کمتر از انتظارات بود. این امر منجر به کاهش قابل توجه تعامل کاربران در طول زمان شد.

نوآوری در بستر تلگرام

با وجود این چالش‌ها، مهم است که به یاد داشته باشیم مینی‌اپلیکیشن‌های تلگرام یک نوآوری قابل توجه هستند. آنها یک پلتفرم جدید برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند تا در اکوسیستم پیام‌رسان، مشابه App Store یا Google Play، بسازند و مقیاس‌پذیر شوند.

لینک خبرVector.svg
ترجمه شده توسط تیم فیدبین